• Baca 100 ayat al-Quran sblm tidur. Anda boleh memilih mn2 surah yg biasa di amalkan. Apabila membaca 100 ayat, maka 100 otak kanan akan 'diketuk' kpd tahap gelombang tetha. Ini memudahkan anda utk lena dan bangun dlm keadaan cergas walaupun tidur dalam jumlah jam yg sedikit. Inilah kehebatan ahli sufi zaman dahulu, bukan jumlah byk jam penentu tidur yg berkualiti tetapi ketenangan bersama ALLAH sebelum tidur menjadikan tidur berkualiti walau jumlah jam yg sedikit.

• Niat sebelum tidur minta ALLAH permudahkan untuk bangun awal pagi untuk bertahajud dlm keadaan segar walaupun tidur sudah lewat malam. Solat Tahajud adalah superpower yg menyegarkan otak dan badan. Sebelum tidur, niatlah untuk bangun solat tahajud. Selalunya mereka yg menjaga solat tahajud adalah mereka yg kuat hubungannya dengan ALLAH.

• Apabila bangun tidur ucapkanlah terima kasih dan berdoa kepada ALLAH yang telah mengejutkan kita daripada 'mati sementara'.

• Mandi dan berwuduk. Ketika mandi, gelombang otak berada di dlm keadaan alpha. Gelombang ini merangsang otak dan menyegarkan badan. Wuduk yang diambil dgn cara betul menjadi terapi urutan dan memberikan kesegaran berganda kpd tubuh badan.